Son Dakika Haberler

İbrahim Çetin

İbrahim Çetin

​Çocuklar Geleceğini Kodluyor

11 Aralık 2015

Her yıl aralık Aralık ayının ikinci haftasında dünya çapında birçok okulda ve organizasyonda “Kod Saati” etkinliği düzenleniyor. Bu yılda 7-13 Aralık tarihleri arası kodlama saati adlı etkinlikle Code.org sitesi bu hafta boyunca herkesi 1 saatlik kodlama yapmaya davet etti.

Neden Kodlama?

Kodlama ve algoritma ile çocuklara 21. yüzyıl becerilerinden; problemlere farklı yönleriyle bakıp çözümler üretebilmeyi, sistematik olaylar arasındaki ilişkileri görebilme, yaratıcı düşünebilme gibi becerileri kazandırıyor. Programlama bilen bir kişi bir makinanın ya da sistemin işleyişini daha kolay ve daha hızlı kavrayabiliyor ve problem çözerken makinanın çalışma mantığını göz önüne alarak daha kestirme çözümler üretebiliyor.

Facebook’un kurucusu Zuckerberg  kod yazmayı 9 yaşında öğrendiğini Bill Gates’in 13 yaşında ilk oyununu yazdığını öğrencince herhalde kodlamaya olan ilginiz biraz daha arttı sanırım. Youtube’de da dolaşan o meşhur kodlama videosunda Steve Jobs şöyle diyor. "Bu ülkedeki herkes programlamayı öğrenmeli. Çünkü programlama, size nasıl düşüneceğinizi öğretir"

İngiltere, 5-16 yaş grubuna yazılım eğitimini 2014’de resmen başlattı. Eğitim Bakanı Michael Gove’nın şu açıklaması hayli dikkat çekici idi  “Başkasının yazdığı programı kullanacağına, kendi programını yazmayı öğrenecek”. Estonya 5 yaşından itibaren çocuklara kodlama dersi veriyor.

Bunun İçin Ne Yapmalı?

Okullardaki her öğrencinin kodlama öğrenmesi amacını taşıyan Code.org sitesi, AppInventor ve Scratch gibi kodlamanın nasıl yapıldığını eğlenceli ve basit şekilde öğretebilen araçlar mevcut. Ayrıca egitimdeteknoloji.com sitesinde de bu işe nasıl başlanacağı ayrıntılı bir şekilde ifade edilmiş.

Bizde Durum Ne?

Dünyanın yazılım konusunda elde ettiği başarımları ve kaydettiği ilerlemeleri fark eden Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, üç aşamadan oluşan bir yazılım atılımı planladı.

 

Erdoğan'ın yaptığı planlama "Parlak Beyinlere Ulaşma", "Kamu ve Özel Sektöre Çağrı" ve "Öğrencilerle Yazılım Şenlikleri" şeklindeki 3 ana başlıktan oluşuyor.

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanımız Fikri Işık bu konuya yeşil ışık yakmıştı. Daha önceki açıklamasında yazılımın ilk aşamasının kodlama olduğuna işaret eden Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Işık, “Öğrencinin kod yazması, basit programlardan başlaması önemli. Yurt dışı seyahatlerde dünya örneklerine baktık. Milli Eğitim Bakanlığı'na, bunun müfredata girmesi talebimizi resmen ilettik. Bakanlık olumlu bakıyor. İlk ve ortaokullarda seçmeli olması, yeteneği olanların bu dersi alması, kişisel altyapının hazırlanması ve liselerde zorunlu olmasını istiyoruz" demişti.

Hafta sonu katıldığım Fatih Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesi'nde Kodlama ile ilgili bütün oturumları takip eden Sn Bakanımız Nabi Avcı kodlama konusunda hazırbulunuşluk ve halihazırda mevcut uygulamalar açısından tereddütlü olduğunu söyledi. Bu kısım tartışmaya açık. Ancak şunu iyi bilmeliyiz ki farkındalık yaratacak olan şey teknoloji değil teknolojiyi etkin kullanmak.

Bu konuda bizim durumumuz nasıl? Öğretmenlerimiz Akıllı tahta ve Fatih Projesi ile ilgili kendilerine hizmetiçi eğitim verilmediğinden şikâyetçi. Maalesef Büyükşehirlerin içinde olduğu 11 il proje ili ve dolaysıyla bu eğitimleri daha çok o illerin öğretmenleri alıyor. Ancak her şeyi devlet öğretsin, akıllı tahta için devlet hizmetçi eğitim versin diyerek beklersek elimizdeki tabletlerde akıllı tahtalarda çürüyüp gidecek. Öğretmenlerin birçoğu henüz akıllı tahtayı kullanmayı bilmiyor. Hatta projeksiyon makinası muamelesi yapanların sayısı da azımsanmayacak değil.  Öğrenciler öğretmenlere göre daha iç açıcı. Ancak bu konuda da sınıf içerisinde teknoloji odaklı eğitim yapılamayınca öğrenciler de maalesef tabletlerin şifresini kırarak bu tabletleri kişisel kullanımları için kullanıyorlar.

Fatih Projesi Kodlama İçin Bir Fırsat Olabilir mi?

3 sene önce proje dolaysıyla gittiğim Portekiz’de Macellan Projesi uygulanıyordu. Aynı şekilde projede okullara akıllı tahtalar ve öğrencilere PC’ler dağıtıldı. Ancak işin pedagojik kısmı arka planda kaldığı için proje için yapılanlar donanım ve internet erişimleriyle de sınırlı kalınca proje tam olarak istenilen hedeflere ulaşamamıştı. Sadece donanıma değer verdiği için Macellan Projesi’de sona erdi.

Ana temaları "geleceğin teknolojik sınıfları", "oyun tabanlı öğrenme", "eğitsel oyun", “eğitimde mobil öğrenme, “e-içerik", "üç boyutlu teknolojiler", "genç yazılımcılar", "sosyal medya ve bloglar" olan Eğitim Teknolojileri Zirvesi (ETZ) açılış konuşmasında Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı 19 yy. dan kalma sınıflardan yeni bir tasarıma geçmeyi hedefliyoruz dedi. Bu çalışmaları öğretmenlerle birlikte yaparken üniversitelerin, sivil toplum örgütlerinin ve sektör temsilcilerinin birikimlerinden de yararlanmak istediklerini dile getirdi. ETZ’de konuşan Google Eğitim Direktörü Bram BOUT’un dediği gibi gelecek bir anda kendiliğinden olmayacaksa FATİH projesi gibi dünyanın en önemli teknoloji hareketinin sahiplenilmesi toplumun her kesimince sahiplenilmesi gerekir.

Hem öğretmenler hem de öğrenciler bu konuda daha duyarlı olması gerekiyor. Özellikle öğretmenlerimizin şunu unutmaması gerekiyor ki öğrenciler bizim öğrettiğimiz yollardan öğrenmiyorsa biz onların öğrendiği yoldan öğretmeliyiz. Bu nedenle geleceğin dili kodlama ise okullarda en azından farkındalık oluşturma adına bu tür etkinliklerin okullarımızda yapılması elzem.

Şunu da unutmamalıyız ki biz öğretmenlerin artık komplekslerin kurtulup artık bilginin tek kaynağı olarak kendimizi görme hastalığından kurtulmamız gerekiyor. Çünkü artık mesele bilgiye ulaşmak değil, mevcut bilgiyi etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olmak. Khan Academy Türkiye Direktörü Alp KÖKSAL’ın Fatih Projesi ETZ’de özellikle izlettiği bir video vardı. Ana teması “Tek bir şeyi bilmelisin: Her şeyi öğrenebilirsin” olan video öğrenme makinası olarak dünyaya gelen biz insanoğluna çok güzel mesajlar veriyordu. Özellikle öğrencilerimizin bu konuda öğrenme konusunda yeni deneyimler elde ederek “Öğrenmeyi Öğrenme” konusunda yeterliklerini elde etmelerini bekliyoruz.

Teknolojinin etkin kullanımı bu ülkeye çağ atlatacaktır. Eğer gelecekte Steve Jobs’lar yetiştirmek istiyorsak FATİH projesine de kodlamaya da sahip çıkmalıyız. Bu nedenle kodlama haftası etkinliğini önemsiyor hepinizi bu hafta içerisinde https://hourofcode.com/tr adresi üzerinden kodlamayla tanışmaya davet ediyorum.

Günün Sözü

 “21.yy cahilleri okuma yazma bilmeyenler değil, yanlış öğrendiklerini unutamayan, yeniden öğrenmeye, değişime ve dönüşüme açık olmayanlar olacaktır.”

Alvin Toffler

Kaynak :

  1. http://www.khanacademy.org.tr/herseyiogrenebilirsin/
  2. http://www.egitimdeteknoloji.com/kod_saati_duzenlemek_nasil_nedir/
  3. https://hourofcode.com/tr
  4. http://kodokulu.weebly.com/.

Yorumlar

Önemli Not: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan konhaber.com hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
  • Mehmet Gencer

    Kusura bakmayın ama saçma sapan bir bilgi

    • Cevapla
    • Begen (3)
    • Begenme (2)
X
Yorum Yazma Sözleşmesi
“Sayfamızın takipçileri suç teşkil edecek, yasal olarak takip gerektirecek,hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, ahlaka aykırı, müstehcen, toplumca genel olarak kabul görmüş kurallara aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde hiçbir yorumu bu web sitesinin hiçbir sayfasında paylaşamazlar. Bu tür içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk yorumu gönderen takipçiye aittir. KONHABER yapılan yorumlar arasından uygun görmediklerini herhangi bir gerekçe belirtmeksizin yayınlamama veya yayından kaldırma hakkına sahiptir. Konhaber başta yukarıda sayılan hususlar olmaz üzere kanun hükümlerine aykırılık gerekçesi ile her türlü adli makam tarafından başlatılan soruşturma kapsamında kendisinden Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 332.maddesi doğrultusunda istenilen yorum yapan takipçilerine ait ip bilgilerini ve yapmış olduğu yorumları paylaşabileceğini beyan eder ”
Türkçe العربية English